Ohjelmointi Skript vai Java?

Keskustelun alueella 'Minecraft: Ohjelmointi' aloitti TeamRaiderz, 9.7. 2019.

?

Skript vs Java

1. Java

3 ääntä
    100,0%
  2. Skript

0 ääntä
    0,0%
  1. TeamRaiderz

TeamRaiderz Jäsen

Lueskelin vanhaa "Skript vs Java" threadia ja ajattelin postata oman mielipiteeni erillisenä postauksena ja haluan kuulla ihmisiltä tuoreempia mielipiteitä, koska ajat ja mielipiteet muuttuvat.

Itsellä ohjelmointitaustaa jo muutama vuosi ja siitäkin suuri osa Minecraftin parissa ja sen aikana on tullut mm. käytettyä sitä Skriptiäkin, kuten myös Javaa (Bukkit/Spigot).
    Molemmissa on hyvät ja huonot puolet, mutta nykyään tykkään enemmän tehdä Javalla pluginit Spigotille.

Skript on voimakas ja erittäin hyödyllinen työkalu nopeisiin asioihin, mutta mitä monimutkikkaammaksi plugini muuttuu, sitä epäkäytännöllisemmäksi se tulee. Toiminnot ja ominaisuudet, mitkä Javalla tai millä tahansa muulla ohjelmointikielellä ovat itsestäänselviä ja joilla selviää perustoiminnoissa helposti ovat puutteelisiä Skriptissä tai niitä ei ole ollenkaan. Tämä tuottaa ongelmia ja päänsärkyä, kun niitä koittaa Skriptillä setvittää.

Esimerkkinä datastruktuurin suunnittelu ja toteutus on Skriptissä heikkoa, kuin muissa ohjelmointikielissä. Tämä sen takia, koska Skriptissä ei ole esimerkiksi objekteja ja Arrayt/Mapit ovat huonosti suunniteltuja. Olin rakentamassa KitPvP/Practice pluginia Skriptillä ja kun olin luomassa omaa systeemiä mapeille/matseille, niin esiintyi ongelmia, kun ei ollut näitä yllämainittuja ominaisuuksia. Mutta tämä ei tarkoita, etteikö nämä asiat olisivat toteutettavissa, mutta piti ottaa ehkä pari lisäaskelta prosessiin.

Mutta en voi sanoa, etteikö Skriptissä olisi ollut apua taikka etteikö se olisi ollut hauskaa "skriptailla". Kun alotin Skriptin käytön, opin sen lähestulkoon heti, koska se oli luonteva ja helppokäyttöinen ja kun tutki syvemmälle, niin huomasi, että sillähän voi tehdäkin paljon asioita. Ja jos osaa Javaa, niin suosittelen tutkimaan Skript-lisäosien (addon) kehitystä. Pystyi yhdistämään Skriptin ja Javan hyödyn ja se avasi kokonaan uuden maailman.

Mutta nykyään jos pitäisi valita, niin valitsisin Javan. Se on pitempi prosessi ja monimutkikkaampi ja joutuu kirjoittamaan pitempään, mutta tuntuu että Javalla mulla on enemmän "valtaa" toteuttaa asiat eri tavoilla. Skriptissä oli hauskaa kokeilla rajoja ja testata mihin se oikein pystyy, mutta Java on mielestäni vain stabiilimpi alusta ja esimerkiksi se datastruktuurin rakentaminen on helpompaa ja loogisempaa. Plus Javalla on esim. CraftBukkit-kirjasto (NMS/Packetit), parempi tietokantatuki, integrointi muiden palveluiden kanssa helpompaa (Discord, HTTP-yhteydet (Oma nettisivu)), skaalautuminen, koodamisen työkalut jne.. Tämä lista jatkuu pitkään, mutta ymmärrätte pointtini.

Viimeisenä pointtina on se, kun luin, että joku väitti, että Java on parempi, koska sitä voi käyttää muuhunkin, kuin Minecraftiin, niin mielestäni se ei ole totta missään nimessä. Kun olen ollut ohjelmoinnin alalla hetken, olen huomannut, että tärkeämpää on ymmärtää sen koodin logiikka ja miksi asiat tapahtuu, niin kuin tapahtuvat. Esimerkkinä jos ymmärrät eventtien logiikan ja mitä siellä taustalla, niin se logiikka on täysin sama Javalla, joten siirtymä on helppoa. Ja koska kaikki kielet muistuttavat tavalla tai toisella toisiaan, niin on helppoa siirtyä kielestä toiseen.

Nyt kun romaanini on ohi, haluaisin kuulla muiden mielipiteen! Kumpaa käyttäisit ja miksi?

Viimeksi muokattu: 9.7. 2019
  2. TeamRaiderz

TeamRaiderz Jäsen

Teksti pohjautuu omiin kokemuksiin ja älkää kaikkea "tietoa" ottako täytenä faktana, koska minäkään, kuten ei muukaan tiedä kaikkea. Mutta rakentavaa kritiikkiä mielellään otan vastaan!

Arvostaisin, jos jättäisit perustelut myös vastauksiin, eikä muutenkaan mollata, jos joku tykkää joistain enemmän. Kaikilla mieltymyksensä ja muutenkin kysymykseen "Skript vs Java" ei ole oikeaa vastausta. On vain oma mielipide ja kummasta pitää enemmän.

3. videosambo

videosambo Jäsen

Skript on vähän niinku kommunismi, se ei toimi ja on turhaa ja se pitää saada pois. Skriptillä on ehkä nopeaa toteuttaa jotai tosi simppeleitä juttuja joihin se on ok, mutta sitä isompaa ei kannata. Eli ei kannata tehdä skript paskalla motimaan prisonia joka ei toimi ja lagaa ihan saa*anasti *köh* *köh*

4. TeamRaiderz

TeamRaiderz Jäsen

En usko, että sitä poistaa pitää, mutta olet oikeassa, että mitään isoa ei kannata toteuttaa... Ja vaikka Skriptiä voi kuka tahansa helposti käyttää, se ei tarkoita että hän osaisi. Skriptissä esim. pitää muistaa jokainen variable poistaa, minkä luo, muuten ne jää leijailemaan palvelimelle (näin ainakin oli viimeksi kun käytin). Ja muutenkin on pieniä sääntöjä ja käytäntöjä, mitä pitää noudattaa, koska monia asioita Skript ei itse osaa hoitaa.

5. videosambo

videosambo Jäsen

*KÖH* kimix *KÖH*

6. Alepallo2

Alepallo2 Elinikäinen kunniajäsen

oon tässäasiassa ihan puolueeton mutta java on parempi isompiin projekteihin ja skript taas pienempiin

7. Raikas

Raikas Aktiivinen jäsen

Skriptillä saa pikkuasiat, ja pari kertaa javalla koodatessa tullut huomattua että tän saman koodin sais yhellä rivilla skriptissä ja Javassa aika paljon. Mutta Javaa käytän enemmän, Skriptiin en oo koskenut. Toki jonkun addonin vois siihen tehdä Javalla :D